Тарихибиз public group | Facebook
В Стамбуле с большим успехом прошла выставка Азамата Кулиева «Реальности — Идеи — Фантазии». Живущий в Турции уже без малого двадцать лет мастер рассказал «Газете Юга» об экспозиции:
— Она представляет три стилистических направления, характеризующих мою живопись. Наблюдая за реальностью, я вынашиваю идею, а потом реализую ее посредством воображения. Отсюда и название. Должен заметить, что выставка вызвала интерес: на открытии было много посетителей, среди которых известные художники, критики, искусствоведы и просто любители живописи.
— По фотографиям с вернисажа в фейсбуке создается впечатление, что и художник и зритель в Стамбуле достаточно внутренне свободны…
— Конечно же, 20-миллионный город Стамбул является крупнейшим культурным центром. Однако по понятным причинам не все жители этого мегаполиса регулярно посещают культурные мероприятия, будь то художественные выставки либо музыкальные конкурсы и концерты. Но это не должно никого удивлять, потому что, как и везде, есть разные слои населения: есть более продвинутые и менее. Естественно, что на выставки ходит более продвинутая часть, то есть более готовая к восприятию и пониманию искусства. Отсюда и та внутренняя свобода, на которую вы указываете. В Стамбуле зритель готов к восприятию космополитизма в культуре. На память приходит известная максима Фужере де Монброна: «Мир подобен книге, и тот, кто знает только свою страну, прочитал в ней лишь первую страницу».
— В центре ваших картин — человек. Не ощущаете кризис гуманизма на фоне всего происходящего в мире?
— Да, в центре моих картин — человек. Мир никогда не отличался гуманизмом. Отсюда на протяжении человеческой истории — многочисленные войны, казни, инквизиция и т.п. Но, несмотря на это, человечество развивается и, по моему мнению, все-таки придет к истинно гуманистическому обществу, в чем немалую роль играет и будет играть искусство, в том числе и изобразительное. Поэтому вопреки всему я верю в лучшее в человеке.
— Если бы дилетант спросил вас, зачем переносить на холст маслом то, что сфотографировано, как бы вы обосновали свою манеру написания фотореалистичных изображений в самой традиционной технике?
— Во-первых, для меня такого вопроса не существует. И сомневаюсь, что какой-либо дилетант станет задавать подобный вопрос. Обычно эта проблема возникает у людей, занимающихся живописью. В самом слове «живопись» присутствует понятие «живое», что означает «изображать живое». Некоторые из собратьев по профессии не обладают «живовидением» и мастерством реалистической живописи. В связи с этим часто поднимают подобный вопрос, который, на мой взгляд, совершенно бессмыслен. В современном искусстве существует огромное количество направлений и стилей — все они имеют право на существование. Но действительно существенно важным является то, насколько картина наполнена внутренним содержанием и жизнью. Об этом уже судить зрителям. И каждый имеет право судить по своему усмотрению.
— Существенное внимание уделено в вашем творчестве событиям и личностям турецкой истории — будь это инсталляция из музея в Саисуне, посвященная войне за независимость, или премьер-министр Эрдоган в окопе на передовой…
— В моем творчестве события и личности турецкой истории не играют существенной роли. Кар¬тина с инсталляцией в Самсунском историческом музее не является художественным произведением, посвященным борьбе за независимость. На ней присутствуют эпизоды всей истории Турции разных пе-риодов, посвященные героям, павшим за Родину. Это заказ властей города Самсуна. Вторая картина тоже является заказом — известного деятеля искусств Халиля Алтындере для одного из его проектов. Рисуя подобные картины, я лучше узнаю страну, в которой живу и работаю.
— У вас есть опыт занятия живописью и в Санкт-Петербурге, и в Нальчике. Очевидно, что в Стамбуле условия для художника получше…
— У меня нет большого опыта занятий живописью в Нальчике, но могу предположить, что условия для творческой реализации там не очень-то благоприятны. Что касается Петербурга… Я уехал в 1998 году, когда страна находилась в полном развале; бесчинствовала мафия, бандитизм… Поэтому говорить о каких-то благоприятных условиях для работы в Петербурге не приходится. В Стамбуле под мастерскую я снимаю в аренду обычную квартиру, которую использую для работы.
— У вас двойное гражданство или вы гражданин Турции?
— Передо мной такой вопрос никогда не стоял. Я — гражданин России, и у меня нет турецкого гражданства.
— Вы писали Сулеймана Демиреля, Рене Блока, Алиду Валли… Помогает ли в продвижении своего творчества знакомство с такими фигурами?
— В самом начале моего проживания в Турции я познакомился с людьми, организующими выставки художников тюркского мира. Как раз была запланирована на ближайшее время такая выставка в Анкаре, открытие которой должен был провести тогдашний президент Турции — Сулейман Демирель. Организаторы выставки решили преподнести ему в подарок его портрет. Посчитав меня достойным мастером для выполнения этой работы, они сделали мне заказ, и на открытии выставки я вручил портрет президенту.
Портрет Рене Блока, выполненный в гиперреалистическом стиле, тоже является заказом — опять-таки для проекта вышеупомямутого Халиля Алтындере. Так как в мире существует не так много мастеров живописи, способных выполнить в таком стиле и такого качества портрет, Халиль Алтындере обратился ко мне. Всемирно известный куратор, директор музея современного искусства в Касселе, владелец галереи «ТАNАS» в Берлине, очень занятой человек, в процессе работы над портретом пришел в мою мастерскую и искренне поблагодарил меня.
С покойной Алидой Валли я не был знаком. Мои друзья, кураторы Джорджио Бертоззи и Фердан Юсуфи, организаторы международной выставки в Риме, посвященной памяти знаменитой актрисы, обратились ко мне с просьбой сделать небольшой портрет для того, чтобы подарить ее семье, что и было воплощено в жизнь.
Знакомство с такими фигурами имеет какое-то влияние, конечно, на популяризацию меня как художника, но на организацию выставок и мое творчество — нет.
— Продолжаете преподавать?
— В данный момент я свободный художник, полностью посвятивший себя творчеству.
— Когда последний раз был в Нальчике? Не планируете возвращение?
— Это было в январе этого года. К сожалению, мой приезд был вызван трагической причиной — похоронами моего старшего брата Эльдара Кулиева. Планирую ли я вернуться на родину? Честно признаюсь, что затрудняюсь ответить на ваш вопрос более или менее определенно, поскольку у меня нет привычки строить долгосрочные планы. Жизнь покажет…
— В этом году отмечается 100-летие со дня рождения вашего отца. Могут ли нальчикские зрители рассчитывать на то, что увидят вас и ваши работы?
— Безусловно, я приеду на празднование 100-летнего юбилея. Мне
бы, конечно, хотелось привезти с собой выставку новых картин, но
ограничусь тем, что представлю землякам ранее подаренные мною
музею Кайсына Кулиева картины. А также напишу к этому времени жанровый портрет отца.
Артур Техажев. «Газета Юга» 2017, 6 апреля.
Тарихибиз public group | Facebook
Бу назмуну эки тюрлю джазгъан эдим: бири — анасы бла баласыны сёлешгенлерича; экинчиси — кафиели(рифмалы) назму. Аркадий Тюрин экинчи вариантын джаратыб, аны кёчюрген эди. Тюз этген болур эди — алай болмаса, Боташланы Зурият аны джыр этиб джырлаялмаз эди.
Мени назмуларымы орус тилге кёчюре, мени бла да сёлеше, кенгеше, кеси кюрешиб, эки джылгъа къарачай тилге юреннген эди. «Перестройка» палах, кёбленича, Тюринни да ёлтюрюб къоймаса, бизни адабиятны орусча сёлешдираллыкъ адам эди Аркадий.
Bilal LAYPAN
СЮРГЮНДЕ КЪАРАЧАЙ ДЖАШЧЫКЪ БЛА АНАСЫНЫ УШАКЪЛАРЫНДАН
(Сойкъырымны-сюргюнню къуру ал эки джылында (1943-1945) огъуна, акъыл-балыкъ болмагъан 22 минг къарачай сабий къырылгъанды).
— Ання ач болгъанма…
— Эркишиге ач болгъанма деген айыбды.
— Анам, мен уллу болгьанма да?
— Хоу, балам.
— Бек уллу болсам Къарачайгьа кетербиз да?
— Хоу, балам.
— Анам, Минги Тау къаллайды?
— Тюени сыртына ушайды, балам.
— Биз аны къачан кёрлюкбюз?
— Кёрлюкбюз дегенлей турсакъ, балам.
— Анам, бу къашыкъчыкъланы не этерикбиз?
— Кавказгьа барсакъ бал ашарыкъбыз, балам.
— Бал анда, къашыкъла мында…
Алай нек болгьанды, анам?
— . ……………………………………………………………………..
— Анам, гитчечикле ёлмейдиле да,
Мен ёллюк тюлме да?
— Хоу, балам…
— Анам, атам а нек къайытмайды?
— ……………………………………………………………………….
— Биз а къайтырыкъбызмы?
— (Ёлмесек, Аллах, сен джазыкъсын)
Къайытырыкъбыз, балам, къайытырыкъбыз.
— Къачан?
— Сен уллу болсанг…
— Ання, ач болгьанма.
СЮРГЮНДЕ КЪАРАЧАЙ ДЖАШЧЫКЪ БЛА АНАСЫНЫ УШАКЪЛАРЫНДАН
(Сойкъырымны-сюргюнню къуру ал эки джылында (1943-1945) огъуна, акъыл-балыкъ болмагъан 22 минг къарачай сабий къырылгъанды).
Къаура отда терк къайнаялмайды шай,
Сабий къараса да кёз алмай.
— Къайдады ол сен айтыучу Къарачай?-
Сорады джашчыкъ чырт тёзалмай.
Къуру чоюнну да ала къолуна,
Анасы олтурады джууукъ.
— Кёб турмай бирге чыгъарыкъбыз джолгъа,-
Джууады бетин джыламукъ.
Айтады, бетин джашыра джашындан:
— Ёсе кир дженгил, кетерикбиз.
Джандет деген олду джерни башында —
Анда биз джашау этерикбиз.
Къууанч да, насыб да сакълайла алда,
Боллукъса анда, пелиуанча.
Кавказ тауланы Мингиси бла анда
Кёрлюксе, ала — кериуанча.
Андады Ата джуртубуз бизлени,
Анда табарыкъбыз нени да.
Къоярбыз бу Кюн кюйдюрген тюзлени,
Къурарбыз Джуртда эллени да.
Джангы кюн тууар, джаныбыз — сау-эсен:
Туугъан джер бизге болушур.
Тулпарча ёсерсе Ата джуртда сен,
Къайгъы да тохтар, сорушур.
Зем-зем сууларын биз турсакъ да ичиб,
Турсакъ да джалаб ташларын,
Джуртда кетерикбиз айныб, тирилиб,
Кёре тауланы башларын.
Анда бал — бёчкеле бла, хай да аша,
Бал къашыкъларыбыз туралла алкъын.
— Бал бёчке — анда, къашыкъла уа — мында…
Бир айт, алай нек болгъанды, анам?
Кел кетейик Кавказгъа, анда
Гырджын орнуна джарай эсе таш да.
Ач болгъанма, джокъмуду бир джукъ…
— Джукъла, балам, тамбла болур аш да.
Сен эркишисе. Эркиши уа,
Тёзеди неге да — ач болса да къарны».
Джашчыкъ башын силкди да, кёзлерин къысды…
Джуртха кетди танг ала сабийни джаны.
РАЗГОВОР МАЛЬЧИКА С МАТЕРЬЮ
Только за первые два года геноцида (1943-1945)погибли 22 тысячи малолетних детей-карачаевцев
Горящий очаг, закипающий чай,
И ветер молитву доносит…
«Когда мы поедем с тобой в Карачай?» —
Ребенок у матери спросит.
Она почерневший возьмет таганок,
Задумчиво сядет поближе:
«Поедем с тобою, поедем сынок…»
А голову клонит все ниже.
Украдкой лицо отвернет от огня,
Слезой затуманятся очи.
«Вот вырастешь скоро большой у меня,
Тогда и поедем, сыночек.
Тогда я в дорогу с тобой соберусь
Туда, где хорошие люди.
Ты горы увидишь, увидишь Эльбрус,
Они — как большие верблюды!
Там родина наша, сыночек, и там
Покой обретем и надежду.
Оставим мы здесь эту рухлядь и хлам,
Ходить будем в новой одежде!
Мы справимся — лишь бы cкopee ты poc —
И с бедами там, и с нуждою.
И станешь ты сильным, как горный утес,
А мама твоя — молодою.
Там горные реки — как чистый хрусталь,
Там звезды — как спелые сливы!
Ты станешь там смелым и твердым как сталь,
И стану я самой счастливой.
Там мед — загляденье, ешь-не-хочу!
Хлебать будешь прямо из бочек…»
«Я голоден, мама, я хлеба хочу!»
«Не плачь, дорогой, спи, сыночек».
перевел Аркадий ТЮРИН
Тарихибиз public group | Facebook
Глубокое сострадание и помощь жителей аула Кубины карачаевцам вернувшимся на родину в 1957 году.
Традиции Человечности
Традиции дружбы народов Карачаево — Черкессии уходят в глубь веков. Они выдержали испытание временем.
Жители аула Кубина могут подтвердить это многочисленными примерами, которые находят отражение в художественной литературе. Например, в рассказе «Ливень» писателя (уроженца аула Кубина) М. Дагужиева речь идет о том, как группа горянок отправилась в казачьи станицы, чтобы обменять кое — какую одежду на продукты (действие происходит в годы войны). А на обратном пути они попали под ливень. На помощь уставшим и промокшим женщинам пришли казаки.
В основу рассказа легли действительные факты, которые автор услышал от конкретных людей.
В трагический 1943 год, когда выселяли весь карачаевский народ, жители аула выражали глубокое сострадание: вековые традиции дружбы и добрососедства не были просто словами. Многие карачаевцы и абазины дружили семьями. Снохами многих абазин были карачаевки, как, например, Аминат Кизилбекова, Габидат Хунова, Алакез Мисходжева, Кулизар Асанаева, Фатимат Харатокова, Балдан Берекетова и другие.
Когда в 1957 году карачаевцы возвращались в родные края, кубинцы радушно приняли их, помогли в обустройстве чем смогли. Константин Чекалов, работавший в то время секретарем исполкома Кубинского сельского Совета, вспоминал, что в мае — июне 1957 года в отсутствие председателя исполкома ему удалось принять и разместить в Кубине более 120 карачаевских семей. Прибывали они по пять — десять семей на грузовиках. И не разу не одна семья не осталось на улице. Жители аула делили с ними крышу, хлеб — соль, помогали им обустраиваться на работу.
Вот так вспоминает Ахмат Хизирович Байрамуков те трудные годы: «Я с семьей вернулся, как сейчас помню, 13 мая 1958 года. В Кубине уже проживало много карачаевских семей: Аскера и Магомета Байрамуковых, Магомета Хосуева, Клыч — Герия Шаова, дратьев Локмана, Ильяса, Хизира, Курмана Джашеевых, братьев Хаджибека, Аскера, Хаджи — Махмуда, Даута Кушетеровых, Амина Уртенова и многих других. Многие из них купили дома, многие получили земельные участки и обустраивались. Сначала мы остановились у моей сестры, а потом нам выделили под жилье домик недалеко от школы. Жили там пока не купили свой дом. Поскольку до войны я закончил Черкесское педагогическое училище, мне здесь в школе предложили работу. С сентября того же года я начал вести с начало уроки русского языка и литературы, а потом и уроки родного (карачаевского) языка. Весь педагогический коллектив старался оказывать мне всяческую помощь и поддержку.
Говорят, что дети наследуют черты характера родителей. По тому, как за короткое время подружились карачаевские и абазинские дети, я видел и понимал, насколько добрыми были отношения их родителей. Даже когда появилась возможность переехать в карачаевские аулы, большинство карачаевских семей предпочло остаться жить в Кубине, а многие из тех, кто переехал, стали частыми гостями у жителей аула. Неудивительно также, что дети научились говорить на языках друг друга. Я лично очень благодарен и учителям школы, с которыми мне довелось работать, и жителям аула. Я уже не работаю, но меня не забывают, навещают, интересуются моим здоровьем. И я знаю, что в доме каждого из них я всегда деланный гость».
Действительно, Ахмат Хизирович работал в Кубинской школе почти 30 лет, работал даже после того, как ушел на пенсию, пока позволяло здоровье. И не только учителя, но и все жители аула говорят о нем всегда с теплотой.
Вот еще одно воспоминание.
Гогуев Назир Муссаевич: «Я 1930 — го года рождения. В 1957 году, когда мы вернулись из Средней Азии, нашу семью (мои четверо детей тогда были еще малышами) направили в аул Кубина. Нас встретили очень добрые лди: председатель сельского Совета Хаджи — Мурат Пазов и секретарь Совета Константин Чекалов.
Некоторое время мы прожили в помещении начальной школы, находившиеся в южной части аула (сейчас там находится магазин), позже купили дом. Мы были соседями с Бубой Нировым. И жили в доме, где сейчас проживает Канитат Харатокова. Работал я ветврачом в совхозе. Хорошо помню многих из тех, кто в те годы (с 1957 — 1964 год) работал в совхозе. Это и тогдашний управляющий отделением Рамазан Копсергенов, и плотник Галим Кабалов и многие другие. К сожалению, большинство из них уже ушли из жизни. Мы поддерживали друг с другом добрые отношения и после того, как я переехал в Новую Джегуту. В Кубине живут и мои родственники, в их числе Асанаевы и Хуновы. И меня многие помнят, радуются встречи со мной, когда я приезжаю туда. Это и понятно: нас сблизило радость и горе, которые мы вместе пережили в те нелегкие годы.»
Годы летят неумолима. Многих первых поселенцев уже нет в живых. Их могилы находятся рядом с могилами их родственников — абазин, многие из которых тоже пережили все тяготы и лишения выселения и репрессий. Но выросли дети и внуки, создают новые семьи, строят дома, живут и работают, деля с кубинцами радостные и горестные дни.
Продолжают жить добрые традиции человечности и искренней дружбы.
Из книги Кубина — Локт ст. 97 — 99.
Тарихибиз public group | Facebook
«Джокать» или «Йокать»?
Среди многих народов, особенно на Кавказе, сложился стереотип, что ногайский язык исключительно «йокающий». Для тех, кто не в теме, для тюркских языков характерны различия в произношении одних и тех же слов, некоторые произносят «йок», другие говорят «джок» или даже «жок».
Так вот, на почве вышеупомянутого стереотипа, некоторые исследователи и краеведы ошибочно трактуют топонимию, заимствования и прочие особенности, связанные с языком. Так, например, происходит с горой Джуца и рекой Джелтимес. «Если бы это были ногайские названия, то должно было быть Юца и Елтимес», утверждают они.
Примерно такая же ситуация с переменной «Ш-С» в случае с горой Бештау и др.
Тут срабатывает эффект незнания особенностей диалектов и истории языка, ведь литературный ногайский сравнительно молод. Здесь я приведу несколько примеров «джокающих» диалектов, дабы хоть немного исправить ситуацию.
КАРАГАШСКИЙ диалект ногайского языка. Яркий пример «джокающего» диалекта. Я уже немного рассказывал о нелёгкой судьбе этого субэтноса нашего народа. Изначально их родиной были степи и нагорья в районе Ставрополя, где был лес Карагаш (Темнолесская), гора Шет Карагаш (Стрижамент) и карагашское укрепление Ашыл (Ставрополь). Ярким примером карагашского диалекта являются литературные памятники «Ногай джырлары», «Байтеректинъ байлыгы» и др. собранные Абдурахманом Умеровым (Габдрахман Гумари). Пример текста на этом диалекте представлен на фото.
КРЫМСКИЙ диалект ногайского языка, или ногайский диалект крымскотатарского языка. Наверное, самый распространенны джокающий диалект среди ногайцев. Здесь достаточно вспомнить фразу, которой в Крыму определяют ногайцев: «Джанкой джолунда джылан джылынып джатады». Раннее именно этот диалект был литературным и официальным языком всех крымских татар, и до сих пор им является у ногаев и татар Добруджи.
ДЖЕМБОЙЛУКСКИЙ, ДЖЕТИСАНСКИЙ И ДЖЕТИШКУЛЬСКИЙ диалекты в Турции. Большинсво ногайцев перечисленных орд, проживающих в Турции «джокают», при том, что их соплеменники в России «йокают». Данный факт интересен и нуждается в дальнейшем изучении, я лишь привожу здесь факт. Диалект зафиксирован в частности в книге Дилек Йылмаз «Туьркие Ногайларында яшав». Вот пример оттуда:
«Ай айдасын айдасы,
Кыска тиер пайдасы,
Джаз тиймессе куьз тийсин,
Джарлы калсын анасы».
(57 стр. книги).
БУКЕЙОРДЫНСКИЙ НОГАЙСКИЙ диалект, или диалект т.н. ногай-казахов, они же таркинские ногайцы, переселенные в Оренбург в XVIII веке. Не смотря на сильное влияние жокающего казахского, представители этого субэтноса ногайцев сохранили ногайские черты языка, что прослеживается в лексике. «Джетим» — сирота, «Джатув» — ложиться и т.д.
В конце хотелось бы попросить наших филологов, коих здесь в Фейсбуке немало, посвятить научную статью теме «джокания» и перемене «Ш-С» в ногайском. Ну а нашим братьям хочу пожелать не вестись на стереотипы)
#Къарачайлыла Instagram posts — Gramhir.com
Старинная Сторожевая башня — Мамия-Кала. По праву это сооружение старинного зодчества можно назвать одним из главных символов Кубанского ущелья. Приехавшие в 2017 году чешские ученые считают, что данная башня является одной из самых высокорасположенных башен не только в России, но и во всей Европе! Оборонительное сооружение, разглядеть в первый раз бывает не так уж и просто. Небольшая башня, хоть и стоит открыто на вершине горы, но она все же теряется на фоне скал. Добраться до нее так же сложно, как и разглядеть в первый раз. Большая часть выбранных маршрутов заставят повернуть Вас обратно еще на середине пути. Расстояние до башни по тропе составляет больше километра, весь путь можно преодолеть примерно за час по времени, все зависит от Вашей физической подготовки и знания всего маршрута. Местами приходится даже карабкаться на четвереньках. Во время восхождения можно восхитится волевым характером и смелостью людей, которые строили эту башню. Один тот факт, что камни для строительства данного сооружения брали с левого берега реки Уллу-кам поражает. Расстояние до этой самой реки составляет 10 километров от этого места и плюс еще этот крутой подъем! Мамия-кала мало о чем смогла рассказать о себе историкам и археологам, сведений о ней в интернете не так уж и много и почти все они крайне противоречивы. Датой возведения ее кто-то считает 13-14 века, а кто-то и вовсе 18 столетие. Те, кто поднимаются к башне Мамия-Кала сегодня, видят в ней не объект исследования, а лишь памятник старинного зодчества и только стремятся погрузиться в атмосферу истории и насладиться прекрасным видом на Кубанское ущелье, а также на древние аулы Хурзук и Учкулан… #мамиякала #хурзук #гошаяхкала #истоия #тарихибиз #къарачай #малкъар #карачай #балкария #балкарцы #карачаевцы #кчр #кбр #учкулан #черкесск #аланы #аланла #история #къарачайлыла #малкъарлыла #таулула #домбай #архыз #эльбрус #кавказ #скфо #карачаевскиевадьбы
Tarihi biz Türkiye ile birlikte yazıyoruz
Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Алиев , Cumhurbaşkanı Реджеп Тайип Эрдоган liderliğinde Türkiye’nin, dünya çapında büyük бир Гас dönüştüğünü ве kimsenin Türkiye’ye iradesini dikte edemeyeceğini belirterek, «Bugünlerde öz kardeşim Türkiye, Ic işlerine müdahale etmek isteyenlere öyle cevap Verdi ки öyle düşünüyorum ki bu, bütün siyasetçiler için örnektir.
Алиев Эрменистан işgalinden kurtarılan Zengilan’ı Зиярет Эдем Türkiye Cumhurbaşkanı Реджеп Тайип Эрдоган Ile Ortak бассейновых toplantısında konuştu.
Erdoğan’ın, işgalden kurtarılan toprakları Ikinci Кез Зиярет ettiğini belirten Алиев dört ау ONCE Şuşa’da бир Арайа geldiklerini, Bugün ISE Физули ве Zengilan’ı Зиярет ettiklerini kaydetti.
Алиев Şuşa’da imzalanan Суза Beyannamesi’nin Tarihi бир anlaşma olduğunu vurgulayarak, бушель beyannamenin, Azerbaycan Ile Türkiye arasındaki ilişkileri resmen müttefiklik düzeyine yükselttiğini ifade etti.
Физули Uluslararası Havalimanı’nın açılışını birlikte yapmalarının, Türkiye ве Azerbaycan’ın birliğinin, gücünün göstergesi olduğunu vurgulayan Алиев, «Türkiye ве Azerbaycan, ики Kardes Улька Gibi ее Заман birbirinin yanındadır. Физули Uluslararası Havalimanı’nın inşası Sadece 8 ау Surdu. Havalimanının inşasında Azerbaycan ve Türk şirketleri yer aldı.
Алиев, Zengilan’da temelini attıkları Dost Agropark Akıllı Tarım Kampüsü’ne işaret ederek, şöyle devam etti:
«Bu yatırım projesi de Türkiye ve Azerbaycan’ın ortak projesidir.Bu bir kez daha gösteriyor ki tüm işlerde, aynı zamanda işgalden kurtarılan topraklardaki imar çalışmalarında da omuz omuz omuza birlikte ilerliyoruz. Zengilan’in Ağalı köyündeki bu resmi tören tarihe geçecektir. Genellikle resmi törenler başkentlerde yapılıyor. Fakat hem Şuşa’da hem de bugün Zengilan’da resmi törenin yapılması, Türkiye ve Azerbaycan milli marşlarının seslendirilmesi gösteriyor ki, bizim ortak adımlarımız tarihte ebedi kalacak. Bu tarihi biz birlikte (Türkiye ile) yazıyoruz. Bütün savaş döneminde birlikteydik, bugün de birlikteyiz.»
Карабах савашинда Эрдоган ве Туркиенин дестекллерини хатирлатан Алиев, «Икинджи Карабах Савашин илк дакикаларындан сын анларына кадар Турция, Азербайджан янында олду. Değerli kardeşim, tüm dünyaya Azerbaycan’ın yalnız olmadığını, Türkiye’nin Azerbaycan’ın yanında olduğunu beyan etti.
«Kimse Türkiye’ye Kendi iradesini dikte edemez»
Алиев Türkiye ве Azerbaycan iş birliğinin подол bölgesel рубчик de dünya çapında önemli etkene dönüştüğünü ifade ederek, şunları söyledi:
«Türkiye, Erdoğan’in liderliğinde dünya çapında büyük güce dönüstü.Kimse Türkiye’ye kendi iradesini dikte edemez. Bugünlerde öz kardeşim Türkiye, iç işlerine müdahale etmek isteyenlere öyle cevap verdi ki öyle düşünüyorum ki bu, bütün siyasetçiler için örnektir. Ulusal onurunu koruyan, öz halkını, devletini, halkının çıkarlarını, gururunu koruyan ve savunan lider, bugün Azerbaycan’dadır. Bütün Türk dünyası için Erdoğan, en önemli faktörlerden biridir. Bunu değerlendermeliiz. «
Azerbaycan’ın, Türk Konseyi Dönem Başkanlığını Gelecek AY Türkiye’ye devedeceğini Bildiren Aliyev,» Türkiye’nin, Değerli Kardeşimin Liderliğinde Konsey’e Başarıyla Başkanlık Edeceğinden Eminim.. Türk devletleri arasındaki iş Birliği ве kardeşlik ilişkileri Даха да güçlenecek ве Tüm Türk Dünyası için Йени olanaklar açılacaktır «diye konuştu
Алиев temelini attıkları karayolunun, Зангезурский Koridoru’nun бир parçası olduğunu söyleyerek, konuşmasını şöyle tamamladı:
» Зангезурский Koridoru , bütün Türk dünyasını birleştirecek. Hem Türkiye hem Azerbaycan, Zengezur Koridoru’nun gerçekleşmesi için gerekli adımları atacak. Bu adımların yakın gelecekte meyve vereceğinden eminim.Azerbaycan’ın işgalden kurtarılmış topraklarında faaliyet gösteren Türk şirketlerine şükranlarımı sunmak istiyorum.
AB’den tarihi biz alırız — Son Dakika Haberler
Kopenhag’da yapılacak zirvede AB’nin, Türkiye müzakere tarihi vermeyeceğini savunan DYP Genel Başkanı Tansu Çiller, ‘‘Bu hükümet bu işi yine becerem.Bu işi biz yaparız. Nasıl Türkiye’yi Gümrük Birliği’ne soktuysak, AB’den de 2003 yılında tam üyelik için müzakere tarihini biz alırız’’ dedi. Чиллер, Байкал ве Эрдогани да сын кез ачик отурумда тартишмая даветти.Чиллер, Измирин Торбалы Ильчесинде DYP tarafından düzenlenen mitinge katılmak için dün saat 11.00’edmirgelİzaklİzel uçakel Mitingin yapıldığı meydanın etrafındaki renkli görüntüler ise dikkat çekti. Üzerinde «Evet» mührü bulunan kıratlar, «„Derviş’in sattırdığı ТРАКТОР“» yazılı pankartların olduğu traktörler miting meydanında Ер alırken, konuşmanın yapılacağı meydana бакан binaların birinin tepesinde üretici, köylü, çiftçiyi temsil Эдем ве kurdukları temsili darağacına kendilerini асан partililer dikkati çekti.Konuşmasına öğle ezanı nedeniyle bir süre ara veren Çiller, ‘‘Cenabı Аллах ezanımızı ve bayrağımızı bu ülkenin üstünden exik etmesin’’ diyerek tekrar söze başladı. AB’ye de Türkiye’yi ezanıyla, bayrağıyla, bir büyük devlet olarak sokmak amacında olduklarını kaydeden Çiller, AB konusunda da iddialı konuştu. Çiller, ‘‘Kopenhag’da Türkiye’ye tam üyelik için tarih vermeyecekler. Bunlar yine bu işi beceremeyecek. Nasıl Türkiye’yi Gümrük Birliği’ne soktuysam, 2003’de AB’den müzakere tarihini ben alacağım, bunu size taahhüt ediyorum.Çünkü biz bu işi biliyoruz’’ dedi. AB’ye girecek AB’li bir Türkiye yaratmak istediğini belirten Çiller, hiç kimsenin de AB için yapılan çalışmaları kendi tekeline alamayacağını, ayrıca bu konuda da halkı aldatmaya hakkı olmadığğınını. Türkiye’nin yeniden bir ‘Kurtuluş Savaşı’na ihtiyacı olduğunu kaydeden Çiller, şöyle konuştu: ‘‘Ama bu savaş dışarıdan ithal kumandanlarla yapılmaz. Hepinizi Kurtuluş Savaşı’na davet ediyorum ama kendi gücümüzle, ithallerle değil. Сира размер. Birlikte başbakanlığın önündekizingirleri kırıp, o başbakanlığın önünde atılan yazarkasalardan подол сизи, подол Ankara’yı kurtaracağız.кнопка
0 ab’den tarihi biz alırız — сын dakika haberler
Mert İlkutluğ / İzmİR, DHA
TwitterLinkedinflipboarde-Postalinki Kopenhalayazı Tipi
Kopenhag’da Yapılacak Zirvede ab ‘нин, Türkiye’ye müzakere tarihi vermeyeceğini savunan DYP Genel Başkanı
Tansu Çiller, »Bu hükümet bu işi yine beceremeyecek. Bu işi biz yaparız. Nasıl Türkiye’yi Gümrük Birliği’ne soktuysak, AB’den de 2003 yılında tam üyelik için müzakere tarihini biz alırız’’ dedi. Чиллер, Байкал ве Эрдоган ı da son kez açık oturumda tartışmaya davet etti. Çiller, İzmir’in Torbalı İlçesi’nde DYP tarafından düzenlenen mitinge katılmak için dün saat 11.00’de özel uçakla İstanbul’dan İzmir’e geldi. Mitingin yapıldığı meydanın etrafındaki renkli görüntüler ise dikkat çekti. Üzerinde ‘Evet’ mührü bulunan kıratlar, » Derviş’in sattırdığı ТРАКТОР » yazılı pankartların olduğu traktörler miting meydanında Ер alırken, konuşmanın yapılacağı meydana бакан binaların birinin tepesinde üretici, köylü, çiftçiyi temsil Эдем ве kurdukları temsili darağacına kendilerini асан partililer dikkati çekti.Konuşmasına öğle ezanı nedeniyle bir süre ara veren Çiller, ‘‘Cenabı Аллах ezanımızı ve bayrağımızı bu ülkenin üstünden eksik etmesin’’ diyerek tekrabar söıze. AB’ye de Türkiye’yi ezanıyla, bayrağıyla, bir büyük devlet olarak sokmak amacında olduklarını kaydeden Çiller, AB konusunda da iddialı konuştu. Çiller, ‘‘Kopenhag’da Türkiye’ye tam üyelik için tarih vermeyecekler. Bunlar yine bu işi beceremeyecek. Nasıl Türkiye’yi Gümrük Birliği’ne soktuysam, 2003’de AB’den müzakere tarihini ben alacağım, bunu size taahhüt ediyorum.Çünkü biz bu işi biliyoruz’’ dedi. AB’ye girecek AB’li bir Türkiye yaratmak istediğini belirten Çiller, hiç kimsenin de AB için yapılan çalışmaları kendi tekeline alamayacağını, ayrica bu konuda da halkylsedi aldatmaya olmadıkı Türkiye’nin yeniden bir ‘Kurtuluş Savaşı’ na ihtiyacı olduğunu kaydeden Çiller, şöyle konuştu:
‘‘Ama bu savaş itlaraılaşaları Hepinizi Kurtuluş Savaşı’na davet ediyorum ama kendi gücümüzle, ithallerle değil.Сира размер. Bairlikte Başbakanlığın önündeki zincileri kırıp, o başbakanlığın Önünde atılan yazarkasalardan hem sizi, подол ankara’ыı kurtaracağız. »
Йорум Япан (Тарих) | Йорум |
RUTINGETORIX (10/04/2009 — 15:22) | Kutlarm Bu Baary Memlekete Hediye Eden Takm . .. |
Nadal90 (10/04/2009 — 18:03) | YAR Final Ve Final Malarnda 13-12 Fark Kapamak OK Zordu Gerekden Helal Olsun OK Guurur Duydum |
YT FZK (10/04/2009 — 22:47) | Gsliler de Baka Takm Takmaftar Gibi Yorum Yorum yapm. |
AWAW1111 (11/04/2009 — 00:11) | GS Kazand Cunku FB Euroleauge Deydi … |
Bordo (11/04/2009 — 00:52) | Helal Olsun Bayan Basketbol Takmna |
Dinyeper86 | — 21:19) Ulan Baslcam Bu Azz YLDRMA COK SEYMZE OZEL DAWETYE LE 1 NE 1 NUMARAL KATLOZ KATLOZ KAC SENDR RUS TAKMLARNA DayAnamayp Fale Fourdan Donuoz Bak Adamlar 2 Numaral Kupay Aldlar Yne Tebrak Ederm Bzmkler Hala 1de Oynasnlar Son 5senenn Turkae Sampoynuz BDE 2de Oynasak KESN ALCAZ 3 Sene, когда GS KUME DUSERKEN BZ NAGMAGLUP Sampyon Olduk Bu LGDE SMDK Duruma Bak |
Rapi-D (13/04 / 2009 — 00:45) | bugn bir ilki daha yaptnz ama bu sefer fb de yardm etti size. бу стамбул такмлар бир лиг курсун орда ма япсн. ayrsnlar anadoludan bunlar. |
Mustafa_Mesut (13/04/2009 — 04:49) | Baarlarnzi Tebrik Edelim AMA EN BAARLARNZI TEBRIK EDELIM AMA EN BYK ESES не: Byklk Baaryla Olmaz EN AZNDAN BENIM IIN BYKLN BIDER BAAR BAAR DEIL BIDE NASL KOYDUK 2 MATADA |
эренбой (13.04.2009 — 09:36) | коймак деркен ?? gecenin saat 5’inde dndn de bunlar m yumurtladn kardes? Kahve agzyla Foruma Yaz Yazma Bence |
Mehul (13/04/2009 — 23:19) | — 23:19) Anadolu’dan ayrmak ne demek, ankara’даки Курум Такмлар Етер де Аррар Бил Лэйг Олутурмая стремительный. |
Baros15 (14/04/2009 — 19:45) | Mustafa_mesut Nickli Arkada Senin Gibi Yorum Yazanlar Artk Bu Citede Grmek Istemiyoruz O Ne Biim Yorum Yaa Ne Demek 2 Mata Da Koyduk. koskoca Ni. rencisi olmuun senin kahvedeki insanlardan bi farkn olsun… |
rapi-d (14/04/2009 — 22:12) | mehul ben de bursasporu zaten.tuyorum zaten. bunlar her eyi baarda aryor ya o yzden dedim. ayrsnlar bunlar aralarnda ma yapp kupa alsnlar.ikelerine anadolu takmlarn da alet etmesinler. |
rapi-d (15.04.2009 — 00:00) | mustafa_mesut senin gibi insanlar aramzda grmekten mutluyum. takmn destekleyen insanlarsnz nk. бен де такмн desteklemeyen insanlar burda grmek istemiyorum! unutma ki birbirine hakaret eden siyasetiler de niversite mezunu, lkeyi soyanlar da niversite mezunu. эсэсэ барлар. |
baros15 (15.04.2009 — 15:49) | Ве галиба бу йзден гелиемийоруз не дерсин? |
erenboi (16/04/2009 — 00:28) | topluma mesaj verme cabas deil de cok sacmasnz ya =)) ben ne diyorum siz(rapi-d) neleryuns bahs. azck dzgn uslup kullannda insanlar adam sansn |
Vatan Borcudur Dağlarca İçin Şiir
Malazgirt de İstanbul’un fethi de İstiklal Savashı da Dağlarca şiirinin bayrakları arasındadır. «Бен» дедиги кадар «Биз» демейи билмектедир çünkü o. Тюрк тарихи «Биз» дир. Atlar şaha kalkmayacak да пе olacak şiirde. Кир атин, дору атин, аль атин, ягыз атин тюркюсюню сёйлемек она душер.
Vatanına borçlu olarak ölmek istemez Dağlarca.О ки şairdir nefesiyle dalgalandırmalıdır Bayrağını. O ki eski bir askerdir, cepheleri bir şahin gibi tarassut etmeli, İstiklal Savaşı’na yalnız dirilerin değil ölülerin de katıldığını görmelidir. Silahlar ateşlenir де, даг таш ateşlenmez ми! Бир просо ayağa kalkar da kurt, kuş, ağaç, böcek sessiz mi kalır! Бир дестан язылмактадир мадем Анадолуда, «Дагларджа» язылмалидыр. Üç Şehitler Destanı denilmelidir en fırtınalısına. Altı defa düşmanın eline geçen ve altı defa düşmandan kurtarılan tepelerin kırk dokuz parçalık destanıdır bu.
Ках тек тек соз алыр аскерлер ках бир агиздан инлетирлер йери гёгю. «Tabur Karanlıkta And İçti»de bir vatan korosu istiklal yemini etmektedir: «Ey şehitler tepesi, andımız olsun, /Bu gömülen şehitler üstüne./ Seni elden bırakmayacağız, kıyamete dek, /Düstre birer medikçere. // Sen karanlık, sen yarının nazlı gündüzü, / Al vaktimizi hemen, götür seher üstüne, / Yeniden yaşayalım, / Uğruna ölünen değer üstüne.// Аллахим, бу сеферлик изин вер, / Yazamadık / andğunn tunca, mermer tunca Yerler gökler üstüne.
Batı’nın çirkin sofrası kaldırılmalı
«Uğruna ölünen değer»i çocukken öğrenmiştir Dağlarca. Babası да subaydır dedesi де. Doğduğu yıl kopmuştur dünya savaşı. İtalyanlar Konya’yi işgal ettiğinde beş yaşındadır. Şehrin uzak bir semtinde toprak yüzünde bir haç görülmüştür de küçük Dağlarca uzun bir yol kat ederek işgalin simgesi olarak gördüğü bu haçı çiğnemiştir. Zafer haberi aileye Kayseri’de ulaşınca yeni doğan kızkardeşin adı Muzaffer olmuştur. Çocuk çocuktan fazladır или günlerde.Dağlarca’nın ifadesiyle, «Her çocuk bir bayraktı»r. «Мустафа Кемаллерсе» Ширине Шойле Башламактадыр Фазыл Хюсню: «Атылыёрдук кафире/Хепимизин бир яни хиляль гиби».
Malazgirt de İstanbul’un fethhi de İstiklal Savaşı da Dağlarca şiirinin bayrakları arasındadır. «Бен» дедиги кадар «Биз» демейи билмектедир çünkü o. Тюрк тарихи «Биз» дир. Atlar şaha kalkmayacak да пе olacak şiirde. Кир атин, дору атин, аль атин, ягыз атин тюркюсюню сёйлемек она душер. «Atlar insanları sever!/At gibi sevdim seni./Atlar uzakları sever./ Upuzundum», diyen Dağlarca, an gelir atı andığında çalınan kılıcını hatırlar. «Атим аджиндан хаста, чалмышлар кылычими/Ушурум./ Сабаха кадар, тёвбе тёвбе, Гецелерле дёвюшюрум. // Кабзаларым варды парил парил, /Алтын елмас./Гетирмиштим та орта асйа’дан,/ Та баты Аврупа хайран олмушту,/Калмыш агырлыкларынджа авучларымда яс».
Dağlarca ülkesini kimler işgal ettiyse dünyayı da onların işgal ettiğini düşünmektedir. Onun Vietnam savaşına Vietnam Savaşımız demesi bu yüzdendir. «Яшамак топрактан гюзелдир/Ама юрт яшамактан гюзелдир./Дегил ми Транг Ванг Тунг?» derken yalnız Vietnam’in değil Anadolu’nun da kaderini irdelemektedir. «Вьетнам Kıyıları» şiirine koyduğu Эпиграф Dağlarca’nın emperyalizme Karsi duruşunu göstermesi açısından kayda değer: «Nguyen- Lang’ın gözleri Тянь Янди gazetelerde okuduğu бир gerçekle:«Вьетнам savaşının arttıracağı ihtiyaçlar Американ ekonomisini zenginleştirecektir. 1966 yılında eşine rastlanmamış bir refah bekliyoruz.’ Johnson”
Batı Acısı adlı bir şiir kitabı da vardır Dağlarca’nın.Vardır çünkü çirkin bir sofra kurmuştur Batı, bir türlü kalkmadığı başından. «Çirkin Sofra» şiirinde сайра şöyle seslenir Batı insanına: «Batıdaki kardeşlerim / Етер Артик çaldığınız / Dağından taşından / Gömüsünden / Yeryüzünün .// Mumyalarımız müzelerinizde, / Topraklarımız üstünüzde Ipek Ipek / Sonra büyük açlıklar, sonsuz tutsaklıklar / Yüzyıllardan Бери / Sömürgelerdeki anılarınız … »
Çirkin Sofra kaldırılmadıkça yeryüzünden, Даглардж yazmaya девы edecek,„Paris’in Karanlığı’nda Кара Derililerin Сеси“п Терджуман olacaktır:„Yükünüzü taşıyordum Peki / Aldınız / Sattınız бэни neden / Yükünüzü taşıyordum Peki / В mıydım“? Bununla Yetinmeyecek, siyahiler adına başka sorular да soracaktır şair. «Fransız Afrikası» şiirindeki может yakıcı Сор Кирик бир aynadır duyanın kalbini kesen: «Neden dedim yanımdakine / Neden Fransa Afrikası / Hala / Elbet, Dedi, uygarlık götürüyoruz / Дин taşıyoruz ışıldayan haçlar üstünde / точка Обратной olabilir о yerlerin uyanması …» Fakat nedense Кани yakılan “Biz”den başkası değildir. Бир «Cezayir Türküsü» söylemelidir Артик Даглардж: «Я хурма, tadın ек gayri / Nice saklasan yalnızlığını / Koyu yeşilliğini büyütsen хорошая, / Yitmiş güzelliğimiz / Я. хурма, элим ayağım ACI …»
Bu acıya Дерман OLMAK Türklere Дусер Dağlarca’ya göre .Çünkü ancak onlar yeryüzüne hürmet etmektedirler. «Yeryüzü Saygısı» şiriini Işte Bu Ruhla Yazar şair: «Atalarıma Bin Saygı / Bin Kutsama / Varmışım Budapeşte’ев rivan’a Mısır’a Ben / Sevmişim Yalnız. /// Atalarıma Bin Saygı / Bin Kutsama / AyırdetetmiMişim / Kara Deriliyi Altın Saçlıdan. // Аталарима бин сайги/ бин куцама/ Бен де юлькелер альмышим догудан батидан/ Ама сёмюрмемишим».
Kitaplarından değil yaralarından birinin adı
Çanakkale Türklerin kendi topraklarını müdafaa ederken yeryüzünü müdafaa etmeleri anlamırbu taşızimakta. «Çağlar Üzre çanakkale boğazı» ,/ Geçilmez dediği/Kime geçilmez dedi, top ayak, göğüs ayak,/ Dağbaşlarından, denizbaşlarına.// Çanakkale’de,/ Yasak dediği, yerden göğe dinelmiş,/ Kime yasak dediği,/Altüneryn söşlerli ».
Фазыл Хюсню, «Dağlarca» soyadını askeri okulda okurken seçmiş ve bu seçim kendi ifadesiyle hayatı boyunca yazacaklarına rehberlik etmişti.Yüzlerce kelime arasından “Dağlarca”yı seçmesinin nedeni “…Özgürlük, kişilik, korkusuzluk, yurtseverlik, evrensellik, sevgi, ulaşmak gibi birçok kavramları kendisinde toplaması. ‘-лар’ экийле ‘-ча’ экийле сомуттан сойута догру бюйюмеси…”иди. İsmini bu kadar önemseyen şair söz konusu resmi olunca değişiyor, fotoğrafın kişiden bir şeyler eksilttiğini ileri sürerek objektiflerden kaçıyordu: «Resmimin çekilmesinden hoşlanmıyorum. Doğada ее varlığın, ее insanın kendi ağırlığı var. Resmi çekilen insanın bedeninden bir elektrik ve ağırlık azalması oluyor.Ее фотограф beni eksiltiyor, benden bir şeyler alıp götürüyor».
Soyadını alırken dahi özgürlük çağrışımını önceleyen Dağlarca’nın, iltifat görünümlü zulüm fotoğraflarında yer almayışından doğal ne olabilirdi! 1988 Yılında Kadıköy Postanesindeki p. k 33 Nolu Posta Kutusuna Tel-Aviv Damgalı Bir Mektup Gelmiş, Zarf açıldığında şairin İsrail’in 40. Kuruluş Yılı Dolayısıyla Düzenlenen uluslararası şiir toplantısı’na davet Edildiği görülmüştü. Dağlarca, İsrail’e gitmek yerine Uluslarası Şiir Toplantısı yöneticilerine şu telgrafı çekmeyi tercih etti: «Ülkenizin 40.Kuruluş Yılı İçin Düzenlenecek- Uluslararası Şiir Toplantısı- çağrınız bana ulaşmıştır. Filistinlilere karşı kimi çağdışı yaratıklarca sergilenmekte olan vahşeti протесто için toplantıya katılmayacağım».
Şair olmak bir “Karşı Duvar”ı olmaktı insan onuru çiğnendiğinde. Sayısı yüz kırkı bulan kitaplarından daha kıymetliydi onun için kitapçı vitrininde on dört yıl elle yazdırdığı «Karşı Duvar». İşte o vitrindeki şiirlerinden biri de “İkili Anlaşma Anıtı”ydı. Тюрк askerlerinin Американ helalarını temizlemelerinden Соз Эдем бушель şiir yüzünden Dağlarca’ya дава açılmış, mahkeme sırasında Соз isteyen сайра şöyle yükseltmişti sesini: «İkili anlaşmalar gereğince Американ helalarını temizlemek Türkiye’ye aitse, бен 60 yaşıma старьевщиков бушель helaların hepsini temizlemeye hazırım, та ки Тюрка аскери бу хелалары темизлемесин. ”Bu söz üzerine салон beş dakika sessizliğe gömülmüş, soluklar kesilmiş, sonunda yargıç davayı ertelediğini bildirmişti yeni bir sesle. Bir sonraki duruşmada ise Ankara Birinci Ağır Ceza Mahkemesi’nden beraat kararı çıkmıştı Dağlarca için.
«Almanya’daki Çöpçülerimiz» de yalnız kitaplarından değil yaralarından birinin adıydı Dağlarca’nın. Yaban ellerin sokaklarını Türk işçilerinin süpürmesi ağırına gidiyor, «Sığmazken atalarımız гуне, Ярина, / Düşmüşüm бен, düşmüşüm бен эль kapılarına / Даха üçyüz yıl Однократно, omuzlarımızda Gök yarısı bayraklar / Eğilirdi бушель ülkenin burçları uygarlığımıza,» diye isyan ediyordu Дагларджа.Bencillik giysisini üzerinden çıkarmalıydı artık Batı. «Дар Giysi» Siiri бушель düşünceyi şiire taşıyordu: «Çıkamamışlar / Bencilliğin Дар çerçevesinden / Kırlarda Сато Сато / Para пункт sokaklarda // işte onların ilkesi: / Bütün dünya Benim kölem / Ve yalnız бана / yaşamak // Büyümüş dişleri / Ayakları, elleri Kocaman ./ Varmışlar çirkin büyüklüğüne/ Gövdenin».
Vatan borcuydu Dağlarca için şiir. «Сен беним Тюркиемсин/ Öyle büyüksün ki/ Nereye gitsem senin bir ucun».
Türk Metal Sendikası
28.12.2019
Kapaklı Şubemizin 1.Olagan Genel Kurulu 28 Aralık 2019 Cumartesi günü Tekirdağ’ın Kapaklı ilçesinde yapıldı. Genel Başkanımız Pevrul Kavlak, Divan Başkanlığa seçildiği Genel Kurulda, MESS sürecinde gelinen son durum ile ilgili önemli açıklamalar yaparken, önümüzdeki süreçte izlenecek yol haritamızı açıkladı. Генел Башканымиз Певрул Кавлак’ин конушмасы, Улусал Канал, Bursa AS TV, Bursa Line TV и Facebook hesabımızdan canlı olarak yayınlandı.
Kapaklı Şubemizin Генель Kurulunda, sendikamız Türk Metal’in МЭСС Grup Toplu Иш Sözleşmesi sürecinde çok önemli kararlar aldığına dikkat çeken Генель Başkanımız Pevrul Kavlak, önümüzdeki süreçte izleyeceğimiz йол haritasını şöyle açıkladı: «sú анда arabulucu aşamasındayız.Arabulucu atandı, goreve başladı. Salı günü де tarafları görüşmeye çağırdı. Ancak orada да uzlaşamadık. Toplantıdan ayrıldık. Umuyorum ки arabulucu raporunu да 15 пушек içinde verecek. Ama biz bu süreçte davamıza sahip çıkacağız. Yolumuza devam edeceğiz. Eylemlerimizi, direnişlerimizi artıracağız. Kararlılığımızı göstereceğiz. Fitili 3 Ocak’ta ateşleyeceğiz. O günden başlayarak önce yemekhane propoları yapacağız. Ardından uretimden gelen gücümüzü göstereceğiz. Vardiya giriş çıkışlarında her iki vardiyayı birleştirerek, toplu basın açıklamaları yapacağız.6 Ocak günü 10 dakikayla başlıyoruz. 10 Ocak’ta bunu 15 dakikaya çıkaracağız. 13 Ocak’ta 20 dakikaya çıkaracağız. MESS temsilciliklerine siyah çelenk koyacağız. Олмади. 19 Ocak’ta Bursa’da yüzbinlerle miting yapacağız. Sesimizi duymayanları, bizi görmeyenleri, anlamayanları, can damarından vuracağız. Ее пушка daha аз çalışacağız. Мукаделе насил эдилир, кавга насил верилир, хелал экмек насил казанил доста, душмана гёстереджегиз».
Генел Башканымиз Певрул Кавлакин конушмасындан сатирбашлары;
«Masada var gücümüzle mücadele etik.
Konuşmasına MESS Grup TİS sürecini başlangıçtan bugüne geldiğimiz süreci özetleyerek başlayan Genel Başkanımız Kavlak; «Toplu sözleşme sürecinin başında bizim için olmazsa olmaz olmaz olan her zaman olduğu gibi tabanımızın sesiydi. Üyelerimizin beklentileri, talepleriydi. Baştan beri hep bu sese kulak verdik. Hep tabanımızı dinledik. Çünkü biz bu sözleşmenin, üyelerimiz açısından hayati bir öneme sahip olduğunu biliyorduk. Bildiğiniz gibi, MESS Grup Toplu İş Sözleşmesi öncesinde üyelerimizin talep ve beklentilerini tespit için iki anket düzenledik.O anketlerden elde ettiğimiz sonuçları en ince ayrıntısına kadar elden geçirdik. Günlerce, gecelerce çalıştık. Sonunda ortaya çıkan çalışmayı sizlerin bilgisine sunduk ve onayınızı aldık. İşte MESS’E verdiğimiz ve her birimizin namusu gibi sahip çıktığı taslak bu şekilde oluştu. Bu taslak hepimizin ortak taslaıdır. Бизим онурумуздур. Сизлерин бизе эманетидир. Масада вар gücümüzle direndik. Мюкаделе эттик. Кимсей боюн эгмедик, Эйваллах демедик». деди.
«Не язык ки элимиз йине хавада калды.
Genel Başkanımız Kavlak, Sendikamızın Ülkemiz Ekoomik Gerçekleri Ile Kendi Gerçeklerini Düşünerek ve Hesaba Katarak Bir Taslak Hazırladığımızı Ifade Ederek şunları Söyledi: «Kendimize Güveniyorduk çünkü Kendi Gerçeklerimizi de Iyyi Biliyorduk. Ne Кадар ürettiğimizi, nasıl kaliteli ürettiğimizi, Gece Gündüz demeden nasıl fedakârca çalıştığımızı, işyerimize nasıl sahip çıktığımızı, Üretim ве IHRACAT rekorları kırdığımızı ве bütün bunların üstesinden gelirken nasıl бир йас kavgası verdiğimizi, bunların hepsini ама hepsini его biliyorduk.Biz müzakere masasına bunları gözeterek bütün iyi niyetimizle birlikte oturduk. İşin doğası gereği pazarlığa açık, uzlaşmacı, kendimizi düşündüğümüz kadar, ülke gerçeklerini de düşünerek elimizi uzattık ancak ne yazık ki elimiz yine havada kaldı. Taleplerimizi, taslağımızı, haklı nedenlerimizi masa anladı, sandalye anladi, taş anladi. Онлар анламадылар. Bize dediler ки gidin бир кез daha tarih yazın. Пеки, дедик. O zaman şimdi sıra yeniden tarih yazmaya geldi. Tarihi biz yazacağız, onlar okuyacaklar.
«Şimdi sıra, en iyi yaptığımız işe yani mücadele etmeye geldi».
Konuşmasına MESS Grup TİS sürecinde yeni bir aşamaya geldiğimize dikkat çekerek devam eden Genel Başkanımız Kavlak; «Sözleşme sürecinin tamamını düşündüğümüzde belki de işin en kolay aşamasındayız. Çünkü sıra, en iyi yaptığımız işe geldi. Яни mücadele etmeye geldi. Geldiğimiz bu yeni aşamanın adı artık mücadeledir. Сонуна кадар мюкаделедир». деди.
«Mücadele ateşini Kapaklı’dan yakıyorum.
Genel Başkanımız Kavlak, Mess Ile Müzakereleri Bugüne Kadar Kendisinin Katılmadığı Belirerek Devam Ettiği Konuşmasında şunları Söyledi: «Bugüne Kadar şenel Başkan Yairtımcısı Arkadaşlarım ve şube Başkanlarımız Buraya GetIreder. Hepsine yürekten teşekkür ediyorum. Süreci onlar yürüttüler, biz derken, sendikamızı kast ediyorum. Kendimden söz etmiyorum. Çünkü dostlarım, ben bugüne kadar sahaya inmedim. Даха чизмелери гиймедим. Сон созю сёйлемедим. Ama hiç merak etmeyin, işte o gün geldi.Kapaklı’da, toprağımda, arkamdaki dağ gibi güçle, sizlerle birlikte o çizmeleri giyiyorum. Mücadele ateşini yakıyorum.»
«Herkes Türk Metal’in gücünü görecek».
MESS’in metal işçilerine dayattığı sefalet ücretine tepki göstererek konuşmasına devam Genel Başkanımız Kavlak; «Ama bize dayatılan bu sefalet sözleşmesine, tepkimizi koymasını da biliriz. Bundan böyle yapacağımız eylemlerle herkes Türk Metal’in gücünü görecek. Биз, кавгадан яна дегилиз. Ама кавга этмейи де ийи билириз.Madem siz masayı dağıttınız. Gün gelecek o masayı dağıttığınız gibi toplayacaksınız». деди.
«Artık bu ülkenin gerçekleriyle yüzleşin».
Genel Başkanımız Kavlak, Mess’in 3 Yıllık Sözleşme Teklifini Için Gösterdiği gerekçelerin inandırıcı olmadığı belirttiği konuşmasına öyle debam etti: «Месс-Бир Башка Даятмасская да, Üç Yıllık Sözleşmedir. Buna gerekçe olarak da bazı ülkelerdeki sözleşme sürelerini gösteriyorlar. Yok, efendim İzlanda’da üç yıllıkmış, Danimarka’da beş yıllıkmış, bilmem nerede neymiş.Geçin bunları geçin. Bu ülkenin gerçekleriyle yüzleşin. Hayatın gerçekleriyle yüzleşin. Senin örnek gösterdiğin или ülkelerde Gayri safi milli hâsıla ne kadar biliyor musun? Ortalama ücretler ne kadar haberin var mı? Enflasyon ne kadar enflasyon bunu biliyor musun? Bana doğru dürust bir örnek göster de ben de sana hak vereyim. Siz gidin onları başkalarına anlatın. Бизим бунлара да карнимыз ток».
«Biz kimsenin üyemizi işiyle tehdit etmesine izin vermeyeceğiz».
Konuşmasına işverenlere ve ülkeyi yönetenlere bir kez daha seslenerek devam eden Genel Başkanımız Kavlak; «Bakın buradan işverenlere de, ülkemizi yönetenlere de seslenmek istiyorum.Geçen dönem yaptığımız sözleşme anlaşmazlıkla sonuçlanınca anayasamızın ve yasalarımızın bize verdiği demokratik hakkımız olan grev hakkimızı kullanmak istedik. Карамызы алдык. Uygulama tarihini açıkladık. Ancak hükümet, işkolumuzla hiç ilgisi olmayan genel sağlık ve güvenlik gerekçesiyle grevimizi erteledi. Yasal hakkımızı elimizden aldı. Anlaşıyorsanız anlaşın, yoksa Yüksek Hakeme gidersin 3 kuruş zammı alırsın, oturursun dediler. О гун де сёйлемиштим. Şimdi yine söylüyorum. Bizim grevimizi yine erteleyebilirsiniz, bizi Yüksek Hakem Kurulu’na götürebilirsiniz.Bize de tıpkı Tüpraş’ta yaptığınız gibi sefalet ücreti verebilirsiniz. Ама бунун беделини де Одерсиниз. Bizden verim alamazsınız. Bir daha bizim yüzümüze bakamazsınız. Валлахиде, Billahi де бизнес çalıştıramazsınız. Biz emeğimiz ve ekmeğimiz için mücadele etmekten geri durmayacağız. Biz kimsenin üyemizi işiyle tehdit etmesine izin vermeyeceğiz. Bizim için ekmeğimiz ve işimiz ayrılmaz bir bütündür. Biri için diğerinden vazgeçmeyiz. Bunu günlerdir yaptığımız eylemlerle gösterdik. Göstermeye де девам edeceğiz.деди.
«Buzkıran gemisi olacağız».
Генел Башканимиз Кавлак, сендикамизын оргютлю олдугу фабрикаларда юкселен сеслерин, хаккини араян ишчилерин сеси олдугу диле гетиререк; «Гюнлердир яптыгыниз эйлемлери излиёрум. Sosyal medyadan hepsini takip ediyorum. İnanın göğsüm kabarıyor. Sizlerle гурур duyuyorum. Bütün işletmeler Türk Metal üyelerinin güçlü sesleriyle yankılanıyor. Müthiş bir coşku ve dinamizm var. İnanın gözlerim yaşarıyor, bundan büyük bir memnuniyet duyuyorum.Hepinize gönülden teşekkür ederim. Bakınız geçtiğimiz günlerde TÜRK-İŞ Genel Kurulunda yaptığım konuşmada, Türk Metal’in Buzkıran gemisi gibi işçi sınıfının yolunu açacağını söyledim. Konuşmamdan sonra birçok sendikanın genel başkanı yanıma geldi. «Başkan, biz de Türk Metal’in sözleşmesini bekliyoruz, süreci özellikle geciktiriyoruz. Сизин ийи бир созлешме япацагынизы билиёруз». дедилер. Иште беним «buzkıran gemisi»nden kastım budur. Kardeşlerim, Biz bu sözleşmeyle yalnızca metal işçilerinin değil Türkiye ishçi sınıfının yolunu açacağız.Buzkıran gemisi olacağız». деди.
«Herkes metal işçisinin kıymetini anlayacak».
Ankara’da düzenlediğimiz temsilciler meclisinde, MESS Grup TİS sürecindeki yol haritamızı belirlemek için toplandığımızı dile getirerek konuşmasına devam eden Genel Başkanımız Kavlak; «Анкарада темсилчилеримиз йогун бир чалишма йапты. Bundan sonraki süreçte yol haritamızın nasıl olacağıyla ilgili bize önerilerde bulundular. Biz de bu sonuçları yönetim Kurulumuz ve Başkanlar Kurulumuzda değerlendirdik.Önümüzdeki dönemde yapacağımız çalışmalarımızı, eylemlerimizi belirledik. Бу арада да бош дурмадык. İşverenlere uyarılara devam etmek için karar aldık. Tüm işyerlerinde fazla mesaileri kaldırdık. Bu Iş bitene kadar hiç kimse fazla mesaiye kalmayacak. Металл Herkes işçisinin kıymetini anlayacak. Biz olmazsak çarkların dönmeyeceğini, bacaların tütmeyeceğini görecek. Bu süreçte, üyelerimizi fazla mesaiye çağıran, zorlayan, gelmeyenleri cezalandırmaya kalkan, bütün işverenlere tepkimiz sert olacak. Bunu herkes böyle bilsin.деди.
«Eylemlerimizi, direnişlerimizi artıracağız».
Genel Başkanımız Kavlak, MESS Grup TİS sürecinde Arabulucu aşamasında olduğumuzu hatırlatarak, önümüzdeki süreçte izleyeceğimiz yol haritasını şöyle açıkladı: «Şu anda arabulucu arabuluı a. Arabulucu atandı, goreve başladı. Salı günü де tarafları görüşmeye çağırdı. Ancak orada да uzlaşamadık. Toplantıdan ayrıldık. Umuyorum ки arabulucu raporunu да 15 пушек içinde verecek. Ama biz bu süreçte davamıza sahip çıkacağız.Yolumuza devam edeceğiz. Eylemlerimizi, direnişlerimizi artıracağız. Kararlılığımızı göstereceğiz. Fitili 3 Ocak’ta ateşleyeceğiz. O günden başlayarak önce yemekhane propoları yapacağız. Ardından uretimden gelen gücümüzü göstereceğiz. Vardiya giriş çıkışlarında her iki vardiyayı birleştirerek, toplu basın açıklamaları yapacağız. 6 Ocak günü 10 dakikayla başlıyoruz. 10 Ocak’ta bunu 15 dakikaya çıkaracağız. 13 Ocak’ta 20 dakikaya çıkaracağız. MESS temsilciliklerine siyah çelenk koyacağız. Олмади.19 Ocak’ta Bursa’da yüzbinlerle miting yapacağız. Sesimizi duymayanları, bizi görmeyenleri, anlamayanları, can damarından vuracağız. Ее пушка daha аз çalışacağız. Mücadele nasıl edilir. Kavga nasıl verilir. Хелал экмек насыл kazanılır. Dosta, düşmana göstereceğiz».
***
Genel Başkanimız Pevrul Kavlak’in konuşmasının ardından sıra misafir konuşmacılara geldi. Bu bölümde Çakıllı Belediye Başkanı Bekir Bayram ile Hüppe A.Ş. Genel Müdürü Ömer Kalender birer konuşma yaparak Genel kurul delegelerine hitap ettiler.Genel Kurulda сын olarak faaliyet raporlarının değerlendirilmesine geçildi. Bu bölümde Arçelik Elektronik A.Ş. işyerinden Hande Güler, Hema Endüstri A.Ş. işyerinden Nedret Elmacı ve son olarak Hattat Traktör işyerinden Cem Öcal Genel kurul delegeleri adına söz aldılar.
***
Kapaklı Şubemizin 1. Olağan Genel Kurulunda Divan Başkanlığına Genel Başkanımız Pevrul Kavlak seçilirken, Divan Başkan Vekilliklerini Genel Başkan Yardımcılarımız Uysal Altundağ ile Halil Faki Erdal yürüttü.
***
Хема Эндустри Инсан Кайнаклари Йонетиси Гюлькан Шахин, Кале Килит А.Ш. Фабрика Direktörü Mucahit Картал, Arçelik Электроник İşletmesi İnsan Kaynakları Eğitim Sorumlusu Осман Tasci, Arçelik Электроник Kıdemli İnsan Kaynakları Иш Ortağı İsmail Мурсалли, BSH Endüstriyel İlişkiler Müdürü Эрдал Аслан, Хема Endustri İnsan Kaynaklar Müdür Vekili Север Bircan, Хема Отомотив Döküm Fabrikası Müdürü Фатих Baran’ın katıldığı Genel kurula sivil toplum kuruluşu temsilcileri ve çok sayıda üyemiz katıldı.